Międzynarodowy
bestseller dla rodziców i wychowawców już w Polsce!
Twoje dziecko bywa wybuchowe,
agresywne i nieprzewidywalne? Bije, gryzie, buntuje się, a może zamyka się w
sobie i nie chce rozmawiać? Gdy tradycyjne metody zawodzą, a twoja rodzina jest
zmęczona ciągłym stresem i problemami, czas skorzystać ze sprawdzonego programu
lekarza psychiatry, któremu zaufało już pół miliona rodzin na świecie.
Dr Ross W. Greene ma ponad 20 lat doświadczenia w pracy na wydziale
psychiatrii w amerykańskiej szkole medycznej Uniwersytetu Harvarda. Praktyka i
badania naukowe pozwoliły mu opracować rewolucyjną metodę rozwiązywania
problemów z dziećmi poprzez współdziałanie (Collaborative and Proactive Solutions). Zakłada ona pełne szacunku i empatii
podejście do dziecka, wnikliwe zrozumienie przyczyn jego niepożądanych i trudnych
dla otoczenia zachowań oraz aktywną współpracę przy rozwiązywaniu problemów.
Tysiące rozmów z rodzicami tzw. trudnych dzieci doprowadziły
autora do przewartościowania tradycyjnych metod wychowawczych, takich jak kary
i nagrody, zakazy i nakazy. Dotychczas obowiązującą perspektywę „dziecko jest
grzeczne, jeśli chce” zastąpił nowym podejściem: „dziecko jest grzeczne, jeśli
potrafi”. Udowodnił, że dzieci nie zachowują się źle celowo – po prostu brakuje
im umiejętności, żeby zachowywać się inaczej. Opisany w książce Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać
problemy w domu i w szkole program krok po kroku pokazuje, jak rozwinąć u
dziecka trzy kluczowe umiejętności: dostosowywania się, tolerowania frustracji
i rozwiązywania problemów.
Poradnik napisany jest bardzo przystępnym językiem, zawiera
opisy konkretnych sytuacji i problemów w rodzinach, przykłady dialogów z dziećmi
w różnym wieku. Formularz analizy trudności i rozwiązywania problemów to
narzędzie, z pomocą którego można przewidywać wybuchy agresji i skutecznie im
przeciwdziałać.
Metoda
dr. Rossa Greene'a została sprawdzona i w ostatnich 15 latach wdrożona w wielu
szkołach, ośrodkach terapeutycznych, szpitalnych oddziałach psychiatrycznych i
zakładach karnych dla nieletnich m.in. w Kanadzie, USA i Szwecji, a sam autor
zyskał opinię autorytetu wśród lekarzy, wychowawców i rodziców. Poradnik ten
sprzedał się w setkach tysięcy egzemplarzy i został przełożony na kilkanaście
języków, a polskie tłumaczenie bestsellera opiera się na piątej, najnowszej
edycji. Książka będzie dostępna w księgarniach już od 29 października 2014 r.
Dr Ross W. Greene – pracuje na Wydziale Psychologii Virginia Tech,
profesor Wydziału Psychiatrii w Harvard Medical School. Jego pionierska metoda
rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie zrewolucjonizowała programy
leczenia i wspierania rozwoju dzieci na całym świecie. Z powodzeniem stosuje się
ją u dzieci z objawami ADHD i problemami emocjonalnymi.
Więcej informacji: http://www.livesinthebalance.org/
Wybrane
opinie czytelników na Amazonie:
„Teraz
rozumiem moje dziecko lepiej. Nadal uczę się postępować zgodnie z krokami
programu, ale metoda świetnie się sprawdza”.
„Ta
książka pozwoliła mi lepiej zrozumieć mojego wnuka. Gdy nieustannie się
obwiniasz i pogrążasz się we frustracji, nagle ktoś oferuje ci inną perspektywę:
nie ma złych dzieci i nie ma złych rodziców. Liczne scenariusze sytuacji i
przykłady dały mi inspirację do szukania skutecznych rozwiązań w naszej relacji
z wnukiem”.
„Moja
córka ma zdiagnozowane zaburzenie afektywne dwubiegunowe, a ta książka naprawdę
wsparła ją w zakresie samodzielnego rozwiązywania problemów”.
„Szkoda,
że nie przeczytałam tej książki kilka lat temu. Uchroniłabym moją rodzinę przed
niepotrzebnymi awanturami i łzami”.
„Świetna książka. Nie mam dzieci, ale jako
terapeutka spotkałam się z wieloma opisanymi w niej sytuacjami i poszerzyłam
swoją wiedzę”.
Fragment pochodzi z
książki TRUDNE EMOCJE U DZIECI. JAK WSPÓLNIE ROZWIĄZYWAĆ PROBLEMY W
DOMU I W SZKOLE autorstwa dr.
ROSSA W. GREENE'A, wyd. Samo Sedno
Dlaczego wyciąganie
informacji jest tak trudne? Po pierwsze, z powodu
błędnego przekonania rodziców o tym, że
wystarczająco dobrze znają
swoje dziecko (ono chce tylko zwrócić
na siebie uwagę, manipuluje innymi,
jest represyjne itd.). Po drugie, z
powodu nieumiejętnego prowadzenia
rozmowy. Ty na szczęście już wiesz, że
takich błędów należy się
wystrzegać. Zaprezentowane poniżej
strategie ułatwią ci zadanie.
STRATEGIA 1: Słuchanie odzwierciedlające to jedna z najpopularniejszych
technik aktywnego słuchania polegająca
na zwykłym powtarzaniu
tego, co mówi do ciebie dziecko, z
użyciem zwrotów typu: „Jak to?”, „Nie
jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem”,
„Pogubiłem się”, „Czy możesz
coś więcej na ten temat powiedzieć?”
lub „Co masz na myśli?”. Jeśli podczas
rozmowy zabraknie ci nagle słów,
słuchanie odzwierciadlające to
najlepsza strategia.
STRATEGIA 2: Zadawaj pytania rozpoczynające się od
słów kto, jak,
co,
gdzie lub kiedy.
STRATEGIA 3: Zapytaj, dlaczego dany problem pojawia
się tylko
w ściśle określonych okolicznościach.
STRATEGIA 4: Dowiedz się, co dziecko myśli na temat danego problemu.
Podkreślam, że chodzi o jego myśli, nie uczucia.
Nie twierdzę
oczywiście,
iż nie warto rozmawiać z dzieckiem na
temat emocji. Pytając,
co myśli, masz jednak większe szanse
usłyszeć, jakie są jego prawdziwe
troski.
STRATEGIA 5: Wiele zadań sprawiających
dziecku problemy – np. odrabianie
lekcji albo przygotowywanie
się do szkoły czy do snu – wymaga
wykonania określonej liczby
czynności. Bywa, że dziecko ma kłopot
z podziałem złożonych
czynności na etapy, a szkopuł tkwi właśnie
w jednym z nich. Wówczas
niezbędna może okazać się twoja pomoc.
Oto przykład rozmowy z
wykorzystaniem powyższych strategii. Numer
każdej z nich został podany
w nawiasie.
Rodzic: Zauważyłem, że masz
ostatnio problemy z odrabianiem
pracy domowej. Co się
dzieje?
Ana: Jest dla mnie za trudna.
Rodzic (używa strategii 1 i
2): Jest zbyt
trudna… Co konkretnie
sprawia ci trudność?
Ana: Za dużo.
Rodzic (używa strategii 1 i
2): Za dużo.
Chyba nie do końca rozumiem…
Czego jest za dużo?
Ana: Za dużo jest pisania.
Rodzic (używa strategii 1 i
3): Ach, więc
chodzi o to, że za dużo
jest pisania. Czy masz
kłopot ze wszystkimi pisemnymi zadaniami?
Ana: Nie.
Rodzic (używa strategii 2): Czyli jakich zadań nie
lubisz rozwiązywać
pisemnie?
Ana: Nie wiem.
Rodzic: Spokojnie, zastanów się.
Nie ma pośpiechu.
Ana: Nie chodzi o ćwiczenia z
ortografi i… Wtedy mało piszemy.
Rodzic (strategia 1): Więc z ćwiczeniami z
ortografi i nie masz
problemu?
Ana: Nie chodzi też o zadania z
historii. Tam musimy tylko połączyć
linią jedno słowo z drugim.
Rodzic: Hmm.
Ana: Chodzi o wypracowania. Pani
Moore każe nam pisać wypracowania!
To zbyt trudne!
Rodzic (strategia 1): Ach, więc chodzi o
wypracowania. Faktycznie,
nauczycielka każe wam dużo
pisać.
Ana: O wiele za dużo! To zbyt
trudne!
Rodzic (strategia 2): Cieszę się, że mi o tym
powiedziałaś. Ale
wciąż czuję się trochę
zagubiony. Co jest dla ciebie takiego trudnego
w pisaniu wypracowań?
Ana: Nie wiem.
Rodzic (strategia 5): OK, więc zastanówmy się
przez moment, co
trzeba zrobić, żeby napisać
wypracowanie. Po pierwsze, musisz
wiedzieć, o czym masz napisać.
Czy to sprawia ci trudność?
Ana: Nie. Zawsze wiem, co mam
napisać.
Rodzic (strategia 5): Następnie musisz układać w
myślach zdania.
Czy masz z tym problem?
Ana: Nie, dobrze wiem, jak
układać zdania.
Rodzic (strategia 5): OK, więc pozostaje ci
przepisanie ich na
kartkę. Czy z tym miewasz
problemy?
Ana: Wiesz przecież, że wolno
piszę! Po napisaniu kilku zdań
większość pomysłów wylatuje
mi z głowy! Denerwuję się wtedy
i postanawiam nie odrabiać
pracy domowej.
Rodzic (strategia 4): Co myślisz, kiedy dochodzi
do takiej sytuacji?
Ana: Że jestem głupia i powolna.
To się nazywa dobrze
przeprowadzona i pouczająca rozmowa! Rodzic
musiał wytrwale drążyć
temat, aby dotrzeć do sedna sprawy. Aby rozwiązać
dany problem, należy
dokładnie zbadać jego istotę – w przeciwnym
wypadku kłopot nigdy nie
zniknie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Szanowny czytelniku. Jeżeli masz jakieś zapytanie lub też chcesz się ze mną podzielić spostrzeżeniami to proszę o kontakt mailowy, gdyż rzadko odpisuję na komentarze pod postami. Proszę o wyrozumiałość i dziękuję za obecność w moich skromnych progach. Komentarze anonimowe, wulgarne oraz obrażające innych są kategorycznie usuwane.