Ptasiek - Wiliam Wharton

  Ptasiek jest powieścią psychologiczną, jedna z najlepszych tego autora. Akcja powieści koncentruje się wokół szaleństwa człowieka, wspomnień z dzieciństwa, przyjaźni dwóch mężczyzn i życiowej pasji młodego chłopca. Fabuła została skonstruowana na zasadzie opisu obecnych wydarzeń w życiu Ptaśka, które przybierają formę opowiadań jego najlepszego przyjaciela Ala, oraz opisu minionych sytuacji życiowych przytoczonych przez samego głównego bohatera. Al ukazuje obraz obecnie nękającej Ptaśka choroby psychicznej, zaś sam Ptasiek opowiada, jakie były etapy popadania w nią. Historię jego dzieciństwa, okresu dojrzewania i przyczynę przemiany głównego bohatera opowiada jego najlepszego przyjaciel Al Columbato. Ptasiek to amerykański chłopiec, który od najmłodszych lat życia ogarnięty jest przejmującą pasją. To właśnie z tego powodu przylgnęło do niego to przezwisko. Na co dzień pochłonięty jest podpatrywaniem egzystencji ptaków i próbach ich naśladowania. Według głównego bohatera ptaki symbolizują wolność, niezależność i szlachetność. Są to te wartości, których brakuje mu w otaczającej rzeczywistości. Okres dojrzewania w cieniu II Wojny Światowej staje się udręką dla młodego człowieka. Jego przyjaciel Al samodzielnie podejmuje próbę kontaktu z bohaterem i przekonania go do powrotu do normalnego życia. Przywołanie wspólnych przeżyć i wspomnień z przeszłości rozbudza w głównym bohaterze poczucie człowieczeństwa i posiadania własnej historii ( za Wikipedia)

  Przypadkowo natknąłem się na ten opis na Wikipedii i postanowiłem go tutaj umieścić. Dlaczego? Jest tym samym co ja chciałem napisać. Ja sam mogę dodać że Wharton towarzyszy mi od lat i nigdy się nim nie znudziłem. Szczególnie cenne są dla mnie te egzemplarze, które kiedyś, gdzieś otrzymywałem od przyjaciół i znajomych. Wharton niesie w swoich książkach uniwersalne prawdy, ale podaje je w sposób szalenie ciekawy zaklęty w historiach zwykłych ludzi. Ale chyba każdy kto czyta książki miał okazję zetknąć się z jego twórczością i wie co mam na myśli. A "Ptasiek" to kolejna genialna książka genialnego pisarza.

3 komentarze:

  1. bardzo lubię Whartona i ta jego książka była pierwszą jaką przeczytałam, było to dobrych pare lat temu, ale pimiętam że zrobiła twedy na mnie duże wrażenie, chyba sie skusze i za jakiś czas przeczytam jeszcze raz dla odświeżenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wharton miał u mnie swoje pięć minut. Teraz myślę, dlaczego nie sięgam. Przez sito przepuszczał mi tytuły syn - mamo, tego nie czytaj, to nie dla ciebie; o, to jest dobre, spodoba ci się... Może mi brak tego filtru? Dzięki za przypomnienie.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkowiec...a może warto wrócić?

    OdpowiedzUsuń

Szanowny czytelniku. Jeżeli masz jakieś zapytanie lub też chcesz się ze mną podzielić spostrzeżeniami to proszę o kontakt mailowy, gdyż rzadko odpisuję na komentarze pod postami. Proszę o wyrozumiałość i dziękuję za obecność w moich skromnych progach. Komentarze anonimowe, wulgarne oraz obrażające innych są kategorycznie usuwane.

Luanne Rice - "Ostatni dzień"

    Sięgając po "Ostatni dzień" miałem wielki apetyty na coś wyjątkowego i coś wciągającego. Od pewnego czasu moje oczekiwania czy...