"Brazylia" - Michael Palin

 Przeczytałem, odłożyłem na półkę, wyjechałem na długie wakacje i najzwyczajniej zapomniałem o niej napisać. Mea culpa. Mea beata culpa. Książka zasługuje na zatrzymanie się nad nią i skreśleniu kilku słów.

 Tytuł nie pozostawia wątpliwości, o czym traktuje utwór. Rzecz jasna nie jest to powieść, ale relacja z podróży, którą autor odbył i którą skrupulatnie opisał.  Legendarny członek teamu Monty Pythona Michael Palin ma jedną cechę, za którą go szanuję w sposób szczególny. Potrafi opowiadać w sposób doskonały. Ma talent do przekonania czytelnika i naświetlenia obrazków z podróży.Każdy opisany kadr żyje w umyśle czytelnika. Prawie poczułem to powietrze i dźwięki.

 Jaka dzisiaj jest Brazylia? Skrajnie różna. Kraj wielu przepaści, kontrastów, pięknych krajobrazów i przeciwieństw. Przypadły mi do gustu szczegóły, których używa w konstrukcji. Szanuję go za odwagę. Nie waha się płynąć łodzią po rzece Xingu, latać hydroplanem i spotykać się z plemionami nie zawsze przyjaźnie nastawionymi do nieznajomych. Dobry pisarz to dociekliwy pisarz Takim jest Michael Palin. Pokazuje Brazylię jako kraj godny zainteresowania z wielu względów.
 Dodatkowym plusem, który pobudza wyobraźnie są fotografie w książce. Nie ma ich zbyt wiele, ale to nie jest przeszkoda. Mają dodawać smaku historiom, a nie być głównym akcentem książki.

 Dla mnie książka pełni charakter popularnonaukowy. Nic nie wskazuje na to, abym miał okazję wybrać się do Brazylii, ale takie książki rekompensują mi braki. Palin ma lekkość języka pisanego i obserwacji. Przedstawia czytelnikowi wiele smaczków ze swojej podróżny. Jego reportaże cechuje spora dawka humoru i dystansu. Polecam wszystkim, którzy kochają książkowe podróże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szanowny czytelniku. Jeżeli masz jakieś zapytanie lub też chcesz się ze mną podzielić spostrzeżeniami to proszę o kontakt mailowy, gdyż rzadko odpisuję na komentarze pod postami. Proszę o wyrozumiałość i dziękuję za obecność w moich skromnych progach. Komentarze anonimowe, wulgarne oraz obrażające innych są kategorycznie usuwane.

Luanne Rice - "Ostatni dzień"

    Sięgając po "Ostatni dzień" miałem wielki apetyty na coś wyjątkowego i coś wciągającego. Od pewnego czasu moje oczekiwania czy...